Media
Computer gegenereerde afbeelding van een jongen die een robot in elkaar zet in een werkplaats.
Tekst

5 trends in kunstmatige intelligentie

 

Door: Imre Gmelig Meijling

Op: 7 maart 2024

Leestijd: 7 minuten

Tekst

Artificial Intelligence (AI), wat kun je ermee? Hoe voeg je er waarde mee toe? Je kunt hier pas echt iets over zeggen als je weet wat je wil bereiken. Kunstmatige intelligentie moet een plaats krijgen in je plan, je digitale strategie. De ontwikkelingen gaan snel. Het is duidelijk dat kunstmatige intelligentie ook voor digital marketing een belangrijke rol kan spelen. Maar wat dan en hoe? Dit artikel geeft hiervoor praktische toepassingen, aandachtspunten en tools met betrekking tot AI binnen de context van je digitale strategie.

AI biedt kansen en mogelijkheden voor jou als digital marketeer, marketingmanager of content redacteur. Van het creëren van content (Generative AI of GenAI) en personalisatie op grote schaal tot het verminderen van werkdruk voor je team, kunstmatige intelligentie gaat er ongetwijfeld een rol in spelen. Binnen vijf jaar is AI in staat om alle examens te halen, voorspelt de topman van Nvidia, dé chipfabrikant voor AI toepassingen. Dat lijkt nog ver weg, maar wie niet met AI bezig is loopt straks achter (Gartner Top Trends).

Er wordt vol ingezet op AI om specifieke doelstellingen te bereiken, processen te automatiseren en de interactie met je doelgroep te verbeteren. Voorbeelden van AI-toepassingen halen bijna dagelijks het (tech) nieuws, zoals de anti-diefstal camera’s bij winkels en ChatGPT. We zetten 5 trends in de toepassing Artificial Intelligence op een rijtje.

Tekst

1. Betere service 

Er zijn interessante ontwikkelingen die je helpen bij het optimaliseren van klantenservice en engagement. AI-gestuurde chatbots en virtuele assistenten zoals Google Gemini en Orion Intelligence kunnen ondersteuning bieden, vragen beantwoorden en interacties personaliseren. Dat wil zeggen, afstemmen op specifieke behoeften van je klant of bezoeker. Want AI is nog niet altijd even persoonlijk.  AI kan ook klantvragen analyseren en snel de meest effectieve oplossingen bieden, waardoor je klanttevredenheid verbetert. Voorbeelden van tools die gericht zijn op het automatiseren en personaliseren van klantenservice zijn Intercom en Drift.

Tekst

2. Tijdsbesparing

AI kan taken zoals gegevensinvoer, agendabeheer en complexere processen zoals voorraadbeheer automatiseren, wat tijd kan besparen. Door gebruik te maken van AI en voicegestuurde projectmanagementtools kun je straks beter inschatten hoeveel tijd projecten in beslag nemen, welke middelen nodig zijn en de voortgang in real-time volgen. Het snel en efficiënt vertalen en lokaliseren van je content voor verschillende markten wordt met AI een stuk makkelijker. Google Translate kennen de meeste mensen, DeepL is een andere vertaaltool die bekend staat om de kwaliteit van de vertalingen. Ook zien we AI al grote hoeveelheden data analyseren om trends te identificeren en voorspellingen te doen. TensorFlow wordt al toegepast in de gezondheidszorg en onderwijs. Andere voorbeelden zijn PyTorch en Apache Spark. Ook zijn er steeds meer tools die helpen met het snel creëren van goede content. 

Tekst

AI wet

Met de komst van AI wordt het voor veel mensen makkelijk om content te maken. Daarbij ligt de kans op misbruik altijd op de loer. Er is dan ook wetgeving in de maak die AI gaat reguleren. De AI Act moet de veiligheid en de rechten van mensen gaan beschermen in de toepassing van  Kunstmatige Intelligentie. 

Lees meer over wetgeving

Media
Close up van twee handen die op een laptop typen.
Tekst

3. Content creatie en curatie

Tools als ChatGPT kunnen helpen bij het genereren van ideeën en een richting voor een plan of concept. Er komen kant-en-klare teksten uit die je meteen kunt gebruiken om je eigen content mee te maken. ChatGPT en JasperAI geven helpen bij het genereren van tekstuele content, content creatie en copywriting voor je marketing. Ook het ophalen van informatie of checken van bestaande content kan veel sneller met AI. Naast ChatGPT is Perplexity.ai een goed voorbeeld van een AI waar je allerlei natuurlijke vragen aan kunt stellen. Ook het creëren van visuele content, zoals afbeeldingen, animaties en video’s neemt met AI een vogelvlucht. Met Sora kun je binnenkort video’s en films maken met een prompt. 

Tekst

Wat kan AI voor jou betekenen?

Wil je weten wat AI voor jouw organisatie kan betekenen? Wij denken graag met je mee welke AI tools en services kunnen bijdragen aan de optimalisatie van jouw dienstverlening. In een werksessie bedenken we praktische toepassingen die we meteen uitwerken.   

Neem contact op

Media
Foto van beelscherm met AI Strategie informatie
Tekst

4. Personalisatie

De personalisatie van je online aanbod op alle soorten content, op elk moment, voor elke bezoeker. Met AI kun je nog beter klantvoorkeuren analyseren en op maat gemaakte aanbevelingen doen. En op grotere schaal. Dit kan variëren van het aanpassen van e-mailcampagnes tot het personaliseren van website-inhoud voor individuele gebruikers. Of het aanbevelen van content die aansluit bij de interesses en het gedrag van gebruikers, zoals Netflix of Spotify dit doen. Algolia Recommendations en Dynamic Yield (van Mastercard) doen gepersonaliseerde productaanbevelingen op bijvoorbeeld e-commerce websites.

Tekst

5. Analyse en Inzichten

Het analyseren van bezoekersdata, contentprestaties en markttrends door AI kan waardevolle inzichten bieden die kunnen helpen bij het verfijnen van je online strategie en het maken van keuzes voor optimalisatie en doorontwikkeling. Dit kun je ook toepassen op klantfeedback om je producten en diensten te verbeteren. Met de inzet van AI en datagedreven platformen geef je ook een impuls aan een data-driven cultuur waarbij data-analyse en -gebruik kan leiden tot betere beslissingen over de hele linie.

Google Analytics biedt AI-gestuurde inzichten over je website verkeer, BuzzSumo doet dit voor content en trendanalyses. Clearscope en MarketMuse richten zich ook op analyse en optimalisatie, Ahrefs helpt bij zoekwoordonderzoek en concurrentieanalyse.

Tekst

Gartner

Het Amerikaanse onderzoeksbedrijf Gartner stelt dat bedrijven zich voortdurend moeten kunnen aanpassen aan veranderende interne en externe klantbehoeften. Alleen zo kun je als bedrijf op een duurzame manier waarde creëren. AI is één van de snelst evoluerende digitale hulpmiddelen op dit moment.

Afbeelding: Gartner

Media
Top Strategic Technology Trends 2024
Tekst

AI Bias

Het is voor veel bedrijven nog leren on the spot en AI is volop in ontwikkeling. Het blijkt dat AI in sommige gevallen een voorkeur heeft en soms  resultaten geeft die ‘sociaal wenselijk’ zijn. Google haalde vorige week Google-AI Gemini (voorheen Bard) offline vanwege overmatige  diversiteits algoritmes. Hierdoor komen er subjectieve of onrealistische resultaten. Air Canada verloor recent een rechtszaak omdat AI een klant verkeerd advies had gekregen. 

Tekst

AI strategie

Door tools te kiezen die aansluiten bij wat je wilt bereiken, kun je je digitale strategie effectief uitbreiden met kunstmatige intelligentie. Binnenkort zal een AI strategie wellicht een vast onderdeel zijn op de agenda van organisaties. Daarnaast moet je als merk je bewust zijn van ethische richtlijnen, toekomstige wetgeving en een balans vinden tussen technologie en menselijke inbreng. Op die manier kun je de potentie van AI weloverwogen inpassen in een online strategie. 

Meer weten? 

Neem contact met ons op

Beginnen met AI?

Wij nemen je met alle plezier mee in de laatste trends en ontwikkelingen.

Maak een afspraak bij React Online