Media
WCAG 2.2 richtlijnen
Tekst

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2 zijn er!

Photo by Nathan Dumlao on Unsplash

 

door Jurgen van Hoof

op 9 oktober 2023

Leestijd: ca. 2,5 minuten

Tekst

De nieuwe WCAG 2.2 richtlijnen rondom online toegankelijkheid zijn eindelijk gepubliceerd. Afgelopen donderdag 5 oktober is de 2.2 uitbreiding, bovenop de reeds bestaande WCAG 2.0 en 2.1 richtlijnen, op de W3C-website beschikbaar gekomen. 

Focus

Buiten de 4 pricipes blijven ook de 13 richtijnen overeind in versie 2.2. Enkel de succescriteria worden verder uitgediept. Met 9 nieuwe succescriteria die nu zijn toegevoegd wordt verder ontwikkeld aan het verbeteren van online toegankelijkheid. Focus ligt op 3 gebruikersgroepen, te weten:

  • Personen met een cognitieve, taal- of leerbeperking
  • Personen met een visuele beperking
  • Personen met een beperkingen bij het gebruik van mobiele apparaten

Succescriteria

In een onlangs gepubliceerd artikel vertelde we dat de richtlijnen zijn opgezet om de online informatievoorziening voor iedereen beschikbaar te maken. WCAG 2.2 is de laatste versie update van de in 2008 op gestelde WCAG 2.0 richtlijnen die 61 succescriteria omvatte. Hoewel deze richtlijnen rondom accessibility al eerder werden opgesteld, zijn ze sinds 2012 een erkend ISO-standaard geworden.

Sinds 2018 kennnen we WCAG 2.1 als standaard. Bij uitbreiding zijn er destijds 17 nieuwe succescriteria aan WCAG 2.0 toegevoegd. En nu is er dan eindelijk versie 2.2, waarbij nog eens 9 additionele succescriteria worden toegevoegd.

W3C Accessibility Guidelines

Verwacht overigens geen versie 2.3, want de eerst volgende update zal WCAG 3 zijn. Hierbij zal het huidige model grotendeels op de schop gaan. Zo zullen de principes en succescriteria verdwijnen. WCAG 3 wordt "W3C Accessibility Guidelines" waarbij de richtlijnen omtrent toegankelijkheid voor digitale toepassingen in de breedste zin zullen gaan gelden en niet enkel voor web. Deze stap zal zeker ook weer impact gaan hebben op wetgeving. Maar.... maak je voor nu nog geen zorgen, want voor het zover is zullen we al weer een aantal jaar verder zijn. Laten we ons voor nu vooral focussen op WCAG 2.2, Hoezee!

Tekst

Totaal 87 succescriteria

Deze 9 nieuwe criteria zijn als volgt over de verschillende niveau's verdeeld: 

  • A: 2 nieuwe succescriteria
  • AA: 4 nieuwe succescriteria
  • AAA: 3 nieuwe succescriteria
Media
WCAG 2.2 - gelaagdheid
Tekst

De nieuwe succescriteria toegelicht

Hieronder vind je een beknopte toelichting van de nieuwe criteria. De WCAG 2.2 richtlijnen kun je in zijn volledigheid ook na lezen op de website van W3C.

Nieuw in versie 2.2:

https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/new-in-22/

Complete WCAG 2.2 guidlines:

https://www.w3.org/TR/WCAG22/

Linker kolom

Niveau A

Succescriterium Consistent Help

Zorg ervoor dat hulpfuncties consistent in een vaste volgorde in de code van elke pagina worden geplaatst.

Succescriterium Redundant Entry

Minimaliseer de noodzaak om informatie herhaaldelijk in te voeren binnen hetzelfde proces.

Middelste kolom

Niveau AA

Succescriterium Focus Not Obscured (Minimum)

Zorg ervoor dat bedieningselementen die de aandacht verdienen niet in zijn geheel achter overlappende inhoud verdwijnen.

Succescriterium Dragging Movements

Zorg ervoor dat functionaliteit die afhankelijk is van slepen ook toegankelijk is met één enkele klik of tik.

Succescriterium Target Size (Minimum)

Zorg ervoor dat het klikbare gebied van een bedieningselement minimaal 24 bij 24 pixels groot is.

Succescriterium Accessible Authentication (Minimum)

Vermijd het gebruik van cognitieve functietests bij het aanmelden op een webpagina.

Rechter kolom

Niveau AAA

Succescriterium Focus Not Obscured (Enhanced)

Zorg ervoor dat bedieningselementen die de aandacht verdienen niet gedeeltelijk achter overlappende inhoud verdwijnen.

Succescriterium Focus Appearance

Zorg ervoor dat de toetsenbord-indicator voldoende contrast heeft en groot genoeg is.

Succescriterium Accessible Authentication (Enhanced)

Vermijd het gebruik van cognitieve functietests bij het aanmelden op een website.

Tekst

Het belang van digitale toegankelijkheid

Ruim 2,5 miljoen mensen in Nederland hebben een beperking. Digitale toegankelijkheid is nog altijd het ondergeschoven kindje van digitale toepassingen. We willen graag dat iedereen mee kan doen en willen zoveel mogelijk mensen bereiken. Voor gebouwen, restaurants, appartementen en kantoren is dat vaak al zo, voor digitale toepassingen zijn we een stuk toleranter. Terwijl het niet zo lastig is om te voldoen aan de WCAG richtlijnen. Een groter bereik, betere SEO en voldoen aan wet- en regelgeving zijn belangrijke voordelen.  

Is jouw online platform digitaal toegankelijk?

Maak vrijblijvend een afspraak met Imre. Hij denkt graag mee met de digitale toegankelijkheid van jouw website en waar je als redactie op moet letten.

Imre Gmelig Meijling - CEO React Online