Media
Blikken met spam
Tekst

Spam via je website, wat kun je eraan doen?

 

Door: Jean-Paul Vosmeer

Op: 22 februari 2024

Leestijd: 2 minuten

Foto: Hannes Johnson (Unsplash)

Tekst

Spam via webformulieren is een veelvoorkomend probleem dat vooral te maken heeft met automatische scripts of bots die massaal ongewenste berichten, links, of informatie via deze formulieren versturen.

Maar, er bestaan ook niet-geautomatiseerde vormen van spam via webformulieren. Dit soort spam wordt handmatig door individuen ingevoerd en kan verschillende redenen en vormen hebben. Hoewel minder frequent dan geautomatiseerde spam, vanwege de tijd en moeite die het kost om handmatig in te voeren, kan het nog steeds een vervelend probleem zijn voor websitebeheerders.

Tekst

Waarom sturen mensen spam? 

  1. Reclame en Marketing: Een van de meest voorkomende redenen is het promoten van producten of diensten. Hoewel dit een onethische en vaak illegale marketingpraktijk is, zien sommige spammers het als een gemakkelijke manier om een groot publiek te bereiken.
  2. Phishing en Fraude: Spammers kunnen ook proberen gevoelige informatie zoals creditcardnummers of inloggegevens te stelen door neppe aanbiedingen of waarschuwingen te sturen.
  3. Verspreiding van Malware: Door links naar kwaadaardige websites of software in te sluiten, kunnen spammers pogingen doen om malware te verspreiden.
  4. SEO Spam: Sommige spammers plaatsen links om de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van een andere site te verbeteren of om negatieve SEO tegen concurrenten te gebruiken.
  5. Netwerk van Botnets: In sommige gevallen kan het doel zijn om een netwerk van geïnfecteerde computers of 'botnets' te creëren voor grootschalige spamcampagnes of DDoS-aanvallen.

In essentie is spam via webformulieren een methode die wordt gebruikt voor verschillende malafide doeleinden, variërend van irritante reclame tot ernstige cybercriminaliteit. Het is een ongewenste bijwerking van de digitale wereld waarin we leven.

Tekst

Tom and Jerry are at it again

Het voorkomen van spam is een kat en muis spel waarbij spammers continu proberen om door opgelegde barrières heen te breken en developers de nieuwste technieken toepassen om de spammers tegen te houden.

 

Afbeelding: ssss/Wallpapers.com

Media
Afbeelding: ssss/Wallpapers.com
Tekst

Anti-spam maatregelen

Het volledig voorkomen van spam in webformulieren is uitdagend, zelfs met tools zoals reCAPTCHA. Echter, bij React Online streven we naar het creëren van digitale oplossingen die het leven makkelijker maken, en daar hoort ook het minimaliseren van spam bij. Hier zijn enkele aanvullende strategieën die we kunnen toepassen om SPAM te verminderen / voorkomen:

  1. Verbeterde reCAPTCHA-versies: We kunnen de nieuwste versie van reCAPTCHA gebruiken, zoals reCAPTCHA v3, die gedrag analyseert in plaats van gebruikers te vragen een uitdaging op te lossen.
  2. Honeypot-techniek: Dit is een onzichtbaar veld in uw formulier dat voor normale gebruikers verborgen is. Spambots vullen dit veld vaak in, waardoor u ze kunt identificeren.
  3. Antibot: Een lichtgewicht module die volledig achter de schermen van Drupal werkt, deze vereist ook dat Javascript is ingeschakeld, maar dat is voor meeste websites sowieso een must.
  4. Beperk het aantal inzendingen: We stellen een limiet in voor het aantal formulierinzendingen vanaf eenzelfde IP-adres binnen een bepaalde periode. (dit kan binnen een grotere organisatie echter voor ongewenste bijeffecten zorgen)
  5. Analyse van formuliergegevens: Gebruik tools, saas diensten en/of AI om de ingediende gegevens te analyseren op bekende spam-patronen.
  6. Server-side validatie: We zorgen ervoor dat formuliergegevens ook server-side worden gevalideerd. Dit voorkomt dat bots die client-side validatie omzeilen, spam kunnen versturen.
  7. Gebruik van een firewall: Een webapplicatie-firewall kan helpen verdacht verkeer en bekende spam-bronnen te blokkeren. Ons Advanced Security Platform kan hierbij helpen.
  8. E-mailverificatie: We implementeren een stap waarbij gebruikers hun e-mailadres moeten verifiëren. Dit kan spam verminderen, omdat het voor spammers moeilijker wordt meerdere e-mailadressen te gebruiken. (gebruikt voor het aanmaken van accounts, niet voor contactformulieren)

Elk van deze methoden kan helpen de hoeveelheid spam te verminderen, hoewel het belangrijk is om te onthouden dat geen enkele methode 100% effectief is. Het is een kwestie van balanceren tussen gebruikersgemak en effectieve spambeheersing.

Tekst

De React Online benadering

Bij React Online erkennen we dat elk contactpunt met klanten waardevol is en ongehinderd moet blijven door spam, geautomatiseerd of niet. Daarom is het belangrijk om naast geautomatiseerde spamfilters ook menselijke moderatie en regelmatige controle van inzendingen te overwegen, om de kwaliteit en relevantie van de communicatie via webformulieren te waarborgen.

Meer weten? 

Neem contact met ons op

Spam advies nodig?

Neem contact op met Jean-Paul en hij kijkt graag met je mee.

Jean-Paul Vosmeer - founder React Online