Media
Retro illustratie van mensen in futuristische pakken met een robot. Een blok met de tekst: Responsible AI policy
Tekst

De responsible AI principles: Don't be evil

 

door: Imre Gmelig Meijling

datum: 25 oktober 2024

leestijd: ca. 4 minuten

Illustratie: ©Dries Buytaert 

Tekst

AI. Artificial Intelligence. Kunstmatige Intelligentie. Bij React Online spreken we er bijna dagelijks over met opdrachtgevers en organisaties die ermee aan de slag gaan. De eerste vraag geeft al meteen aanleiding tot gesprek: “Hebben jullie er een plan mee, een AI-strategie?”. Je moet nadenken over hoe het kan bijdragen aan jullie doelstellingen, hoe je het praktisch in je website of app kunt inzetten en wat de risico’s zijn. Maar hoe zit het met controle en de betrouwbaarheid van de AI? Hoe zit het met jouw inspraak als mens? En de vrijheid en onafhankelijkheid van de technologie die je inzet? De verantwoordelijke AI-principes van Drupal bieden een goede basis. 

Volgend jaar bestaat React Online 25 jaar. Als full service digital agency zijn we React Online gestart met principes die gaan over het leven van mensen. Over de inzet van digitale toepassingen die het leven van mensen makkelijker maakt. Vóór de mens, niet ten koste van. Open, eerlijk en met behoud van eigenbeschikking en vrijheid om te kiezen. Don’t be evil

Het inzetten van de juiste technische oplossingen voor al deze zaken is een ambacht. Belangrijke vragen daarbij zijn: Voldoet het aan je eisen? Is de prijs-kwaliteit verhouding goed? Zitten we eraan vast? Waar staat de data? Is de informatiebeveiliging op orde? En nog veel meer criteria om een keuze op te baseren. 

Maar onder deze belangrijke criteria zit nog een laag die dieper gaat.

Tekst

Iedereen heeft iets te verbergen

De angst voor bedreiging en de sterke drang naar controle heeft na de aanslagen op 11 september 2001 een nieuwe lading gekregen. De Amerikaanse Patriot Act gaf de Amerikaanse overheid de mogelijkheid om alle data op te vragen van bedrijven met een vestiging in Amerika. Dus data uit Mailchimp, Salesforce, Microsoft Dynamics, Google en LinkedIn. Er is veel veranderd sinds die tijd. We hebben inmiddels goede Europese wet- en regelgeving die onder de GDPR vallen die niet zondermeer alle gegevens naar het buitenland mogen wegsluizen. Of dit nog steeds gebeurt is een onderwerp voor een andere keer. 

Begin oktober onthield Nederland zich van stemming over nieuwe Europese maatregelen om de verspreiding van kinderporno tegen te gaan via berichtendiensten als WhatsApp, Instagram, TikTok of Signal. Die regels geven overheden veel bevoegdheid om heel veel mensen in de gaten te houden. Tegenstanders vrezen dat het nieuwe kabinet voor het aangepaste voorstel gaat stemmen en waarschuwt het kabinet in een brief. "De overheid kan straks meelezen in ons appverkeer, dat gaat gewoon te ver", zegt Kamerlid Kathmann (GroenLinks-PvdA). "Daarmee staan de grondrechten en cyberveiligheid van alle Europeanen op het spel."

De nieuwe maatregelen zorgen ervoor dat een algoritme al jouw verkeer controleert. Als het iets niet bevalt dan worden jouw berichten gemarkeerd als ‘interessant’. Daarmee wordt mogelijk de privacy van honderden miljoenen mensen opgeofferd voor het opsporen een handjevol criminelen. Het is letterlijk in die verhouding. 

Iedereen heeft in zekere zin dingen te verbergen. Je bankgegevens of je zaken die gaan over je gezondheid. Daarvan wil je niet dat mensen meelezen. De criminaliteit staat niet ter discussie, de waarde van vrijheid en privacy meer dan ooit. 

Twee voor Twaalf
Tekst

Wil je weten wat de nieuwe wetgeving inhoudt en hoe dit ook jou en jouw organisatie gaat raken, kijk dan dit verhelderende interview van Jelle van Baardewijk met informaticus Michel Portier in De Nieuwe Wereld. 

 

Nieuwe EU-wetgeving op komst: leest de EU straks mee op jouw telefoon?

Media
Tekst

Data Ownership

Met de inzet van digitale middelen in jouw organisatie houd je onder andere rekening met kwaliteit, prijs, schaalbaarheid, veiligheid en privacy. Maar hoe weet je of jouw data wel echt van jou blijft? Dat het staat waar je het neerzet (en niet ook ergens anders)? En dat je erbij kunt en er ergens anders mee naartoe kunt gaan als het nodig is? Data ownership is een heel belangrijk maar onderbelicht criterium bij online platformen. 

Het open source content management systeem Drupal is sterk verankerd in ons portfolio. Tienduizenden experts in de wereld werken elke aan de ontwikkeling ervan (want het is open source). We bekleden een bestuursrol bij Drupal in Nederland en wereldwijd. We zijn dé experts in Drupal in Nederland. De keuze voor Drupal is strategisch: focus, expertise en thought leadership. We kennen de blauwdruk, bouwen mee en zijn er goed in. 

Er is nog een belangrijke reden. 

Drupal is oprichter van de Open Website Alliance. Samen met Wordpress, Typo3 en Joomla, goed voor 50% van alle websites in de wereld,  gaan we voor een betere wereld. Een wereld waarin jouw online platform, jouw app, jouw data en content van jou blijft. En waarbij je de volledige vrijheid hebt om te gaan en te staan waar je wilt: leverancier onafhankelijk. Daarbij ook vrij bent om te kiezen welke koppeling, plugin of Large Language Model (LLM) je wilt inzetten. Het Open Web Manifesto geeft invulling aan die missie. 

Kunstmatige Intelligentie
Tekst

We zijn van veel markten thuis: van het uitwerken van employer branding concepten en het ontwerpen van grensverleggende user experience tot development en support. We maken ook websites en apps met ReactJS, Drupal en Symfony. We koppelen met API’s aan CRM en PIM systemen zoals Salesforce en Microsoft Dynamics. Op basis van real-time data kunnen we continu meten we wat werkt en wat nog beter kan. En verhogen we conversie en de effectiviteit van online platformen. Daarbij speelt AI intussen een steeds belangrijkere rol. 

 

Lees meer over de laatste AI ontwikkelingen

Media
Computer gegenereerde afbeelding van een jongen die een robot in elkaar zet in een werkplaats.
Tekst

Responsible AI principles

ChatGPT, Copilot, Midjourney, allemaal fantastische toepassingen. Van anderen. Niets mis mee, maar wat als je wilt beschikken over je eigen LLM? Je kunt een eigen dataset laten omzetten in een AI algoritme dat je vervolgens kunt bevragen door ertegen te praten. Dit geldt ook voor al je gebruikers, bezoekers en klanten. 

Alle vragen die we eerder stelden gelden ook voor de inzet van AI. Waarbij het gaat om het inzetten van AI om het leven van mensen makkelijk en aangenaam te maken, zonder ze te exploiteren. Waarbij jij controle houdt over hetgeen dat je inzet en de plaats waar de data staat. Met de vrijheid om te kunnen blijven kiezen voor andere digitale middelen. En waarbij jij 100% eigendom behoudt over de data. 

De responsible AI principes van Drupal zijn een betrouwbare basis voor de inzet van AI. Drupal oprichter Dries Buytaert presenteerde ze tijdens zijn jaarlijkse keynote op DrupalCon over het nieuwe AI-gedreven Drupal CMS. De presentatie is te bekijken en te downloaden op de website van Dries

Linker kolom

Human-in-the-loop

Wat er ook gebeurt: er zit altijd een mens aan de knoppen en de mens behoudt de controle over wat er gebeurt. Of het nu gaat om een webshop of een bezoeker van een website of app. 

Rechter kolom

Transparency

Het is voor gebruikers en bezoekers duidelijk wat er gebeurt. Op het scherm en met gegevens die worden gebruikt.

Linker kolom

Swappable Language Models

Wees niet afhankelijk van ChatGPT of Copilot, maar zorg dat je eigen AI’s kunt toevoegen. Zoveel als je wilt. 

Rechter kolom

Promoting Responsible AI

Als je AI inzet, laat de wereld weten dat je dat doordacht doet. 

Drupal's responsible AI principles
Tekst

De toekomst is nu

En zo komen zijn bij onze eigen toekomst aanbeland. Een toekomst waar science-fiction schrijver Isaac Asimov (1920-1992) al 75 jaar geleden over schreef. Hij werd in 1950 bekend met boeken als I, Robot en Foundation, waar ook films en series van werden gemaakt. Hij bedacht de drie voorgeprogrammeerde wetten voor de robots van de toekomst:

 

Isaac Asimov's "Three Laws of Robotics"

  1. A robot may not injure a human being or, through inaction, allow a human being to come to harm.
  2. A robot must obey orders given it by human beings except where such orders would conflict with the First Law.
  3. A robot must protect its own existence as long as such protection does not conflict with the First or Second Law.

De toekomst is nu! 

AI expertise nodig?

Kom vrijblijvend eens sparren met onze AI-experts.

De koffie staat klaar!