Media
Photo by Tânia Mousinho on Unsplash
Tekst

Multi-site: Kostenefficiënt positioneren van merken en campagnes met Drupal

Photo by Tânia Mousinho

 

door Jean-Paul Vosmeer

op 14 augustus 2023

Leestijd: ca. 4 minuten

Tekst

Versplintering van online tools tegen gaan.

Als organisatie bedien je doorgaans diverse doelgroepen en geef je invulling aan verschillende klantreizen. Of je nu als één merk naar buiten gaat of vanuit meerdere merken en campagnes, je online platform is een essentieel onderdeel van je merkpropositie en je marketingstrategie. Je website, je employer branding platform en je mijn-omgeving moeten met elkaar praten, veilig en beheersbaar blijven én een consistent geheel zijn. Je wilt snel kunnen inspelen op de markt en nieuwe ambities direct kunnen waarmaken. En de redactie moet zelfstandig kunnen opereren. Drupal is het open source digital experience platform dat hier op een kostenefficiënte manier invulling aan geeft. In dit artikel leggen we uit op welke manier. 

Stel, je website bedient verschillende doelgroepen. Je merk bedient B2B en B2C en is ook een groep met abonnees. Je hebt een arbeidscampagne op een internet domein dat hier speciaal voor is geregistreerd. Het kan zijn dat je een dochter of zustermerk hebt dat gericht is op professionals, met eigen doelstellingen. Daarnaast heb je een team van redacteurs en een webmaster die snel met content én functionaliteiten naar de markt moeten kunnen. Vaak ontstaat een diversiteit aan merkstrategieën, doelstellingen én platformen. Er worden diverse onderdelen voor de website ontwikkeld, soms in verschillende systemen. Dat kost tijd, geld én kost doorgaans merkconsistentie. Je haalt niet het maximale uit je online precense en het succes waarmee je door zoekmachines (waaronder Google) wordt gevonden varieert (SEO). ICT is ook niet blij, want verschillende systemen kost meer geld en maakt het ingewikkeld om je platform goed, snel én veilig te houden.  

Vervelend. Hoe los je dat op?  

 

Multi-site: Meerdere platformen in één contentmanagementsysteem.  

Met Drupal kun je meerdere websites beheren met één contentmanagementsysteem (CMS). Elk met een unieke domeinnaam en inhoud, maar met behulp van een gedeelde codebase en database. Dit geldt bijvoorbeeld als je een website nodig hebt dat per land of regio een eigen contentaanbod heeft. Of wanneer je diverse merken of labels hebt, voor specifieke producten of diensten.  

Elke website kan zijn eigen vormgeving en functionaliteiten (modules) hebben en ook specifieke inhoud en gebruikers. Je behoudt controle over het uiterlijk en de functionaliteit van elke website terwijl je profiteert van gedeelde voordelen van één CMS. Het voordeel is dat je functionaliteiten centraal kunt beheren en bijhouden. Al je merken en website profiteren van een update of een vernieuwing, als je dit wilt. Het technisch beheer ligt ook centraal belegd, wat een aanzienlijke besparing van de kosten oplevert. Je hoeft ook maar één CMS en hostingomgeving af te nemen.  

 

Het verschil tussen multi-site en multidomein. 

Het is belangrijk om het verschil tussen multi-site en multidomein duidelijk te maken. Bij multisite maak je gebruik van één Drupal-installatie voor meerdere unieke websites, ieder met een eigen domeinnaam. Met multidomein heb je meerdere Drupal-installaties. Hierbij hebben je websites ook een eigen domeinnaam, maar zijn technisch volledig gescheiden van elkaar. Dit kan wenselijk zijn in sommige gevallen maar biedt nog steeds de voordelen in één manier van werken en consistentie in je merk.  

Linker kolom

Time to market. 

Een van de belangrijkste voordelen van het gebruik van Drupal als multi-site is de snelle tijd naar de markt. Met slechts één installatie van Drupal kun je snel nieuwe websites lanceren, zonder dat je elke keer een volledig nieuw CMS hoeft op te zetten. Dit bespaart tijd en inspanning bij het opzetten van websites en stelt je in staat om sneller te reageren op veranderende behoeften en nieuwe marktmogelijkheden.  

Rechter kolom

Codebase. 

Een ander voordeel van een Drupal multi-site is dat je maar één codebase hoeft te onderhouden. Dit betekent dat je updates, beveiligingspatches en nieuwe functionaliteiten slechts één keer hoeft toe te passen, in plaats van op elke afzonderlijke website. Dit vereenvoudigt het beheer en vermindert de onderhoudskosten.  

Tekst

Wanneer geen multi-site? 

Hoewel een multi-site veel voordeel heeft, is het niet altijd de beste keuze voor elke situatie. Wanneer websites functioneel en visueel sterk van elkaar verschillen, dan is het beter om ze ook separaat te ontwikkelen. Wanneer je dit ook met Drupal doet, kun je nog een bestaande codebase gebruiken en behoud je ook hetzelfde CMS waarmee redacteurs bekend zijn. Ze hebben wel een eigen beheer en doorontwikkeltraject.  

Ook wanneer de websites voorzien zijn van gevoelige inhoud of specifieke beveiligingseisen hebben, is het raadzaam om te kiezen voor aparte Drupal-installaties. Op deze manier kun je de beveiliging van elke website afzonderlijk beheren en zorgen voor een strikte scheiding van gegevens. 

Tekst

Conclusie: 

Drupal als multi-site biedt een uitstekende oplossing voor organisaties die meerdere websites willen beheren met behulp van één CMS. Zo zorg je voor beheersbaarheid van je applicatie landschap en werkt het CMS van elke website hetzelfde. Het helpt je ook ervoor te zorgen dat je consistentie behoudt in verschillende merken en campagnes. Je kunt elke website daarbij afzonderlijk aanpassen en afstemmen op specifieke doelstellingen.  

Drupal multi-site de oplossing?

Wil je weten hoe we organisaties helpen met de online merkpositionering en besparen van kosten met een Drupal multi-site? Imre vertelt je er graag meer over.

Imre Gmelig Meijling - CEO React Online