Het toepassen van internationale richtlijnen voor toegankelijkheid op websites
door Jurgen van Hoof
op 25 september 2023
Leestijd: ca. 3 minuten
Web Content Accessibility Guidelines
Een toegankelijke website zorgt voor een beter gebruikerservaring van alle doelgroepen. Om dit door middel van richtlijnen te kunnen toetsen is er een wereldwijde standaard ontwikkeld: Web Content Accessibility Guidelines (WCAG of ISO/IEC standaard 40500:2012). Het betreft een technische "checklijst" die hoofdzakelijk is bedoeld is voor web- en app ontwikkelaars, zoals React Online. Deze richtlijnen zijn opgezet om de informatie voorziening, denk aan; afbeeldingen, contrast, navigatie en video (ondertiteling en audiodescriptie), voor iedereen beschikbaar te maken.
De WCAG-richtlijnen zijn ongewijzigd opgenomen in de Europese standaard EN 301 54912. Daarmee is het toepassen ervan verplicht voor alle Europese lidstaten en wordt voorkomen dat men eigen interpretaties maakt. Gebruik van deze standaard is daarmee dus ook in Nederland verplicht. Deze verplichting geldt vooralsnog voor overheid en semi-overheid. Sinds 2018 hanteert men WCAG versie 2.1 AA als standaard. Wel verwachten we dit jaar nog versie 2.2 geïntroduceerd zal gaan worden.
Beter resultaat voor iedereen
Door WCAG in het ontwikkelproces mee te nemen, worden de door ons ontwikkelde websites toegankelijker voor mensen met een beperking. Doelgroepen als blinden, slechtzienden, doven of slechthorende mensen. Maar dat niet alleen, denk ook aan mensen met leerproblemen, cognitieve beperkingen, spraakproblemen, motorische beperkingen (al dan niet tijdelijk) enzovoort. Door deze richtlijnen toe te passen wordt web content tevens beter vindbaar voor zoekmachines.
WCAG toegankelijkheid
Het model bestaat uit drie niveau's:
- Principes
- Richtlijnen
- Succescriteria
4 Principes van toegankelijkheid
Om toegankelijk te zijn moeten websites en mobiele applicaties voldoen een de volgende principes
- Waarneembaar
- Bedienbaar
- Begrijpelijk
- Robuust
13 Richtlijnen
Voor elk van de 4 principes zijn in totaal 13 richtlijnen opgesteld. Aan de hand van deze richtlijnen concretiseren de vier bovenliggende principes. Deze richtlijnen zijn echter nog te abstract voor ons als website ontwikkelaars.
78 Succescriteria
Aan de hand van de uiteindelijke succescriteria kunnen we toetsen of een website aan de richtlijnen voldoet. De succescriteria zijn opgedeeld in drie niveaus: A, AA en AAA. Voor overheden stelt de wet de 50 succescriteria van niveau A + AA verplicht. Aan de hand van niveau AAA kunnen websites echter nog toegankelijker gemaakt worden.
Niemand uitsluiten,
dus ook de zoekmachine niet!
Hoewel het op het moment van schrijven nog niet voor elke organisatie verplicht is, zijn wij van mening dat het een morele verplichting zou moeten zijn. En, omdat je hierdoor ook de zoekmachine een handje helpt, komt het ook de zoekresultaten ten goede.
Maak een afspraak met Imre en hij helpt je graag verder met het verwezenlijken van dit doel.