Het belang van prototyping
door: Jurgen van Hoof
datum: 20 december 2024
leestijd: ca. 2 minuten
Of het nu gaat om informeren, branding, leads, sales of service verlenen, aan elke website of applicatie liggen strategische doelen ten grondslag. Met enkel een visueel design op zak wordt het behalen van deze doelen echter een uitdagend verhaal. Het mist immers de noodzakelijke diepgang in functionaliteit en interactie om een gewenste gebruikerservaring neer te kunnen zetten. En nu?
Nou, dit is waar Prototyping om de hoek komt kijken!
Wat is een prototype
Een prototype is in basis een vroege vorm van het uiteindelijk te ontwikkelen product, waarmee we functionaliteit en interactiviteit kunnen demonstreren en het design dus tastbaar wordt. En dat nog voor er maar één regel code geschreven is.
Voordelen van Prototyping
- Efficiëntie
Door tijdig ontwerp issues te identificeren kunnen deze nog vóór start van de ontwikkelfase opgelost worden. Dit zal kostenbesparend werken en wie kan daar nou op tegen zijn. 😉
- User Flow
De gebruikerservaring wordt, aan de hand van klikbare stappen in het ontwerp, testbaar.
- Stakeholders
Stakeholders krijgen een duidelijk beeld van het eindproduct en kunnen in een vroeg stadium input geven. Dat helpt bij het creëren van draagvlak en betrokkenheid binnen de eigen organisatie.
- Samenwerking
Wij zijn ervan overtuigd dat prototypes bijdragen aan een prettige samenwerking tussen stakeholders, designers en ontwikkelaars.
Digital Design
Wij ontwerpen grensverleggende digitale oplossingen waarmee je je ambities kunt behalen én overtreffen. En die efficiënt mee kunnen groeien. Alles is erop gericht om het leven van mensen makkelijker maken, voor jouw bezoekers en gebruikers. Wij vertalen corporate identity en je merk door naar een kick-ass digital experience.
Van Low naar High
Afhankelijk van de procesfase waarin we ons bevinden kunnen we variëren in mate van abstractie (wireframes, concepting of visueel design) en interactiviteit (functioneel klikbaar of volledig interactief). Dat vertaalt zich naar soorten prototypen:
- Low-Fidelity Prototype
Bij Low-Fidelity Prototyping is de mate van abstractie groot en maken we veelal gebruik van wireframes of concepten. Door deze klikbaar te maken kunnen we in een vroege fase de klantreis en functionaliteit testen. Dit is simpel gezegd het UX-gedeelte van een product.
- High-Fidelity Prototype
Bij High-Fidelity Prototyping hebben we te maken met een gedetailleerd, interactief prototype. Het reflecteert een vrij concrete grafische weergave van het beoogde eindproduct. Hier komt het UX en UI-design samen.
In het design proces bij React Online zorgen we met een Low-Fidelity prototype voor een snelle weergave van de gebruikerservaring en vroegtijdige iteraties, om vervolgens over te schakelen naar een High-Fidelity uitwerking.
Conclusie
Prototyping is een essentiële designstap om tot een gebruiksvriendelijk product te komen. Het bespaart je een hoop gedoe doordat designers, ontwikkelaars en stakeholders in een vroeg stadium eenzelfde beeld van het gewenste eindproduct krijgen.
We vertellen je er graag meer over.