Media
prototyping met Figma
Tekst

Het belang van prototyping  

 

door: Jurgen van Hoof

datum: 20 december 2024

leestijd: ca. 2 minuten

Tekst

Of het nu gaat om informeren, branding, leads, sales of service verlenen, aan elke website of applicatie liggen strategische doelen ten grondslag. Met enkel een visueel design op zak wordt het behalen van deze doelen echter een uitdagend verhaal. Het mist immers de noodzakelijke diepgang in functionaliteit en interactie om een gewenste gebruikerservaring neer te kunnen zetten. En nu? 

Nou, dit is waar Prototyping om de hoek komt kijken! 

Linker kolom

Wat is een prototype 

Een prototype is in basis een vroege vorm van het uiteindelijk te ontwikkelen product, waarmee we functionaliteit en interactiviteit kunnen demonstreren en het design dus tastbaar wordt. En dat nog voor er maar één regel code geschreven is. 

Rechter kolom

Voordelen van Prototyping 

  • Efficiëntie 
    Door tijdig ontwerp issues te identificeren kunnen deze nog vóór start van de ontwikkelfase opgelost worden. Dit zal kostenbesparend werken en wie kan daar nou op tegen zijn. 😉 
  • User Flow 
    De gebruikerservaring wordt, aan de hand van klikbare stappen in het ontwerp, testbaar.  
  • Stakeholders 
    Stakeholders krijgen een duidelijk beeld van het eindproduct en kunnen in een vroeg stadium input geven. Dat helpt bij het creëren van draagvlak en betrokkenheid binnen de eigen organisatie. 
  • Samenwerking 
    Wij zijn ervan overtuigd dat prototypes bijdragen aan een prettige samenwerking tussen stakeholders, designers en ontwikkelaars. 

Tekst

Digital Design

Wij ontwerpen grensverleggende digitale oplossingen waarmee je je ambities kunt behalen én overtreffen. En die efficiënt mee kunnen groeien. Alles is erop gericht om het leven van mensen makkelijker maken, voor jouw bezoekers en gebruikers. Wij vertalen corporate identity en je merk door naar een kick-ass digital experience.

Meer over Digital Design

Media
Springboard Design System
Tekst

Van Low naar High 

Afhankelijk van de procesfase waarin we ons bevinden kunnen we variëren in mate van abstractie (wireframes, concepting of visueel design) en interactiviteit (functioneel klikbaar of volledig interactief). Dat vertaalt zich naar soorten prototypen:

  • Low-Fidelity Prototype 
    Bij Low-Fidelity Prototyping is de mate van abstractie groot en maken we veelal gebruik van wireframes of concepten. Door deze klikbaar te maken kunnen we in een vroege fase de klantreis en functionaliteit testen. Dit is simpel gezegd het UX-gedeelte van een product. 
  • High-Fidelity Prototype 
    Bij High-Fidelity Prototyping hebben we te maken met een gedetailleerd, interactief prototype. Het reflecteert een vrij concrete grafische weergave van het beoogde eindproduct. Hier komt het UX en UI-design samen. 

In het design proces bij React Online zorgen we met een Low-Fidelity prototype voor een snelle weergave van de gebruikerservaring en vroegtijdige iteraties, om vervolgens over te schakelen naar een High-Fidelity uitwerking. 

Tekst

Conclusie 

Prototyping is een essentiële designstap om tot een gebruiksvriendelijk product te komen. Het bespaart je een hoop gedoe doordat designers, ontwikkelaars en stakeholders in een vroeg stadium eenzelfde beeld van het gewenste eindproduct krijgen.  

Wat betekent prototyping voor jouw digitale merkbeleving?

We vertellen je er graag meer over.

De koffie staat klaar!