Conversational UI

Conversational UI - de toekomst van digitale communicatie

Met de Dutch Design Week (DDW) verandert Eindhoven ieder jaar weer even in een waar creatief epicentrum van Europa. Het is een kweekvijver voor designtalent, ideeën en creaties maar ook voor discussie. Discussies over de toekomst van de digitale communicatie.

De collega’s van Freshheads organiseerden een inspirerend debat over de toekomst van digitale communicatie met de titel: Conversational UI - the slow death of digital creatives? Daar wilde ik als digital creative, van React online natuurlijk wel meer van weten. Stel je voor dat mijn functie ten dode opgeschreven is! Ik kon het me vooraf al niet voorstellen, inmiddels ben ik ervan overtuigd dat de rol van digital creatives alleen verandert en vooral: nog uitdagender wordt.

dutch-design-weerk-seminar-vonversational-ui.jpg

We spraken over de impact van de technologische ontwikkeling van Conversational UI, en de rol die we als designers, developer en studenten hierbij innemen. En over de betekenis ervan voor bedrijven. Een aantal vooraanstaande sprekers nam deel aan het debat, onder wie Gijs van de Nieuwegiessen, Co-founder bij Flow.ai, Emiel Krahmer, Professor Communicatie- en Informatiewetenschappen bij Tilburg University en Wilbert Baan, UX Manager bij KLM.

Conversational UI

Betekent Conversational UI langzaam aan de teloorgang van de digital Creative, is dus de vraag.

Effe wachten... Conver-watte? Even een toelichting.

Conversationele communicatie is de communicatie die plaatsvindt tussen mens en computer op basis van vraag en antwoord. Dat kan een chatbot zijn (zoals WhatsApp), maar ook een Voice assistent (als Siri van Apple). UI staat voor User Interface (design). Hiermee bepalen we hoe deze communicatie zowel technisch, auditief en visueel verloopt.

Digital creatives

Digital creatives, dat zijn wij natuurlijk. En wij zullen zeker blijven bestaan. De snelheid waarmee technologische ontwikkelingen elkaar opvolgen, ook in onze branche, heeft wel effect op de rol van designers en programmeurs. Deze zal de aankomende jaren flink veranderen. Niet dat dat iets nieuws is: we hebben dit de afgelopen jaren al vaker ervaren. Ken je bijvoorbeeld nog de cd-rompresentaties? Die zijn uitgestorven. Tegelijkertijd zijn de touch devices (de iPad en dergelijke) al niet meer weg te denken uit ons leven, terwijl die toch pas een paar jaren bestaan.

De human centered kant van het spectrum

Het wordt voor opleidingen een grote uitdaging om bij te blijven bij deze ontwikkelingen. Ik kan me dan ook vinden in een van de stellingen van het debat: opleidingen zouden zich minder moeten focussen op de tools waarmee we de middelen nu ontwikkelen (zoals programmeertalen). Het zou meer moeten gaan om de human centered kant van het spectrum: het psychologisch, statistisch en analytisch vermogen om tot een functioneel resultaat te komen.

Wat verstaan we dan eigenlijk onder design?

Veel mensen verwarren design met grafisch design. Grafisch design betreft voornamelijk de visuele uitwerking van een middel. Design is veel breder dan dat. Op technisch niveau speelt design namelijk al een essentiële rol in functioneel design en prototyping. Bij technisch design stellen we andere vragen dan bij de grafische invulling ervan. Hoe moet het gaan werken? Wat zijn de stappen die doorlopen moeten worden om tot een gewenst resultaat te komen? Kan het eenvoudiger?

Dus?

Conversational UI kan zeker een gamechanger zijn voor verschillende markten en toepassingen. Dat is het in feite al.

Denk bijvoorbeeld aan toepassingen voor het aan- en uitschakelen van licht, navigeren in een auto, bedienen van de tv, direct chatten met de verzekeringsmaatschappij of bij het boeken van een kaartje voor een evenement.

De visuele interfaces zullen we nog wel even nodig blijven hebben. Al is het maar als fallback voor situaties waarin spraak of chat niet altijd gewenst is, of voor mensen met een handicap. Net als met conventionele media, zoals folders, flyers, billboards, zullen we ook de Conversational UI technologieën in willen zetten om met de doelgroep in contact te komen en blijven. Het digitale landschap zal dus nog veel multidimensionaler worden dan het nu al is. Een strategische aanpak is dan bepalend voor het inzetten van de juiste middelenmix.

Vertrouwen

Adoptie van de nieuwe technologieën is ook afhankelijk van consumentenvertrouwen. Is het geboden product via Google ook het best gewenste? Word ik niet opgelicht? Wat gebeurt er met mijn data? Dat vertrouwen moet groeien en dat heeft tijd nodig. Vergeet echter niet dat de jeugd van nu al opgroeit met deze nieuwe technologieën en mogelijkheden, hierdoor zullen ze heel anders

tegen deze ontwikkelingen aankijken. We zijn als mens in veel gevallen immers ook emotioneel gebonden aan producten. Ik denk dat het vertrouwen bereikt is als we met een gerust hart volledig autonoom van A naar B reizen.

React

Ook binnen React online heeft eenieder hier zo zijn ideeën over. Jean-Paul verwacht Star-Trek-achtige toestanden, waarbij de visuele UI volledig verdwijnt. Ikzelf verwacht dat er voor diversen producten en diensten geen visuele user interface meer nodig zal zijn. Zo maakt het mij niet uit wie mijn favoriete witbiertje levert. Belangrijker vind ik het juiste merk, een fatsoenlijke prijs en dat het allemaal een beetje maatschappelijk verantwoord geregeld is.

Als creatief word ik echter wél graag visueel geprikkeld. Met het betreffende biermerk heb ik immers een emotionele band (hik!) opgebouwd. Conversational UI zal daarom niet zomaar voor branding gaan zorgen. Daar is meer voor nodig. Veel van Conversational UI loopt op dit moment via Big-Data-grossiers als Google, Amazon en Facebook. Als tussenpersoon hebben zij, net zoals het geval is met de social-mediaplatforms, een (gevaarlijk) sterke positie.

chat.jpg

En nu?

Nu moet ik er natuurlijk iets mee, hoor ik je denken... Wellicht wel.

Niet voor elk bedrijf zal Conversational UI direct meerwaarde bieden, maar dat het een grotere plaats gaat innemen in ons digitale landschap mag duidelijk zijn. De nieuwe ontwikkelingen maken ons erg enthousiast, jou ook? 

Jurgen van Hoof


Jurgen van Hoof is voor veel van onze opdrachtgevers een bekend gezicht. Hij werkt al sinds 2008 voor React online en is Art Director. Net zoals iedereen in ons team zorgt Jurgen ervoor dat hij op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen, experimenteert hij graag met nieuwe technologie en deelt hij zijn kennis en bevindingen. Niet alleen met zijn team, maar ook met jou. Op dinsdag 24 oktober bezocht hij de Dutch Design Week. Daar verdiepte hij zich in Conversational UI - de toekomst van digitale communicatie.
27 oktober 2017