Tekst

Digitale toegankelijkheid 

Ruim 2,5 miljoen mensen in Nederland hebben een beperking. Digitale toegankelijkheid is nog altijd het ondergeschoven kindje van digitale toepassingen. We willen graag dat iedereen mee kan doen en willen zoveel mogelijk mensen bereiken. Voor gebouwen, restaurants, appartementen en kantoren is dat vaak al zo, voor digitale toepassingen zijn we een stuk toleranter. Terwijl het niet zo lastig is om te voldoen aan de WCAG richtlijnen. Een groter bereik, betere SEO en voldoen aan wet- en regelgeving zijn belangrijke voordelen.  

Digitale toegankelijkheid is de mate waarin je online platform, website of app voor iedereen bruikbaar is, ongeacht hun beperking. Niet alleen geestelijk of lichamelijk, maar ook tijdelijk, bijvoorbeeld als je geblesseerd bent. Of voor iemand met dyslexie. Ook als je met een mobiel in de zon staat ben je al beperkt: het klikgedrag van mensen is dan aantoonbaar anders.  

Tekst

Toegankelijke Content 

Digitale toegankelijkheid is niet alleen een technische aangelegenheid. De meeste mensen in Nederland begrijpen teksten op taalniveau B1. Ook mensen die geen (hoge) opleiding hebben gehad. Een tekst op B1-niveau bestaat uit makkelijke woorden die bijna iedereen gebruikt: ‘Over’, in plaats van ‘betreffende’ en ‘ontwerpen’ in plaats van ‘creëren’. Ook ADHD of dyslexie spelen een rol bij de mate waarin je website toegankelijk is. Ook kan content genderneutraal worden gemaakt, wat bijdraagt aan de diversiteit en inclusiviteit van onze samenleving. React Online biedt workshops aan op het gebied van digitale toegankelijkheid voor content beheerders en redacteurs. 

Media
Het taalniveau van de Nederlandse bevolking

Linker kolom

Toegankelijke websites en online toepassingen

Een toegankelijke website of app is inclusief en zorgt ervoor dat iedereen die dat wil de website kan gebruiken. Daarbij zijn het design, de content én de code op elkaar afgestemd. Wij streven ernaar om digitale toepassingen én content toegankelijk te maken voor mensen met verschillende beperkingen: visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperkingen. Je online platform, website of webshop moet dan voldoen aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) richtlijnen. 

Rechter kolom

Wetgeving digitale toegankelijkheid 

In 2025 gaat de European Accessibility Act (EAA) in. Deze wet digitale toegankelijkheid verplicht  bedrijven om hun diensten digitaal toegankelijk te maken, ook webshops en andere bedrijven. Ze moeten gaan voldoen aan de toegankelijkheidsrichtlijnen (WCAG AA). Tot nu toe moeten alleen overheidsinstellingen zich houden aan een wettelijke verplichting. De internationale wet rondom digitale toegankelijkheid moet ervoor zorgen dat veel meer mensen online toegang hebben tot websites en digitale toepassingen.  

De EAA is in juni 2019 aangenomen door alle Europese lidstaten en in 2022 omgezet in nationale wetgeving door Europese landen. Hier zal ook op gehandhaafd worden. Hoe is nog niet helemaal duidelijk. Wij verwachten dat dit vergelijklbaar zal zijn met de de bescherming van persoonsgegevens.  

Tekst

Moeten wij ook voldoen aan de nieuwe wet?

De wet gaat voor veel bedrijven en organisaties gelden, waaronder e-commerce en webshops. Ook nieuws websites, websites die adverenties bevatten (en dat zijn er best veel) en websites die professionele diensten aanbieden waaronder artsen en makelaars vallen eronder. Streaming diensten en providers worden ook verplicht mee te doen. Ondernemingen die minder dan 2 miljoen euro omzetten per jaar draaien en bedrijven met minder dan 10 medewerkers krijgen een uitzondering en worden nog niet verplicht. 

Vanaf juni 2025 moet het product- of dienstenaanbod voor alle gebruikers digitaal toegankelijk zijn. Dat betekent dat mensen met een beperking, welke beperking dan ook, overal doorheen kunnen navigeren zoals iedere gebruiker.  

Media
WCAG 2.1 / Niveau AA
Linker kolom

Voordelen van digitale toegankelijkheid 

De voordelen van een digitaal toegankelijk online platform of website zijn... 

Middelste kolom

Groter bereik

Door je digitale middelen toegankelijk te maken, kunnen meer mensen jouw website of platform gebruiken. Je bereikt niet alleen mensen met beperkingen, maar ook ouderen, mensen met tijdelijke beperkingen (zoals een blessure) en mensen die zich die geen geluid hebben omdat ze bijvoorbeeld in de trein zitten; Ondertiteling van video’s is een toegankelijkheidsrichtlijn (en een conversiebooster!).  

Rechter kolom

Verbetert de gebruikerservaring

Digitale toegankelijkheid gaat niet over het ondersteunen van mensen met beperkingen maar ook over het verbeteren van de gebruikerservaring voor iedereen. Duidelijk contrast, kleurgebruik, leesbare en inclusieve content dragen bij dragen bij aan een betere gebruikerservaring voor alle gebruikers en daardoor ook een website die beter presteert.  

Linker kolom

SEO-voordelen

Toegankelijkheidsmaatregelen kunnen ook bijdragen aan een betere zoekmachineoptimalisatie (SEO). Zoekmachines waarderen toegankelijke websites omdat ze vaak betere gestructureerde inhoud en metadata hebben, wat kan leiden tot hogere rangschikkingen in zoekresultaten. 

Middelste kolom

Voldoet aan de wet

Vanaf 2025 worden de meeste bedrijven verplicht om hun website of app digitaal toegankelijk te hebben. Dit betekent dat deze te gebruiken is door iedereen zonder enige beperking. Dit voorkomt juridische problemen en mogelijke boetes. 

Rechter kolom

Positieve reputatie en imago

Het tonen van betrokkenheid bij digitale toegankelijkheid kan je reputatie en imago versterken. Het laat zien dat je als organisatie geeft om inclusie en dat je de behoeften van al je gebruikers serieus neemt. 

Tekst

Keurmerk

Er zijn verschillende niveaus met keurmerken en certificeringen. WCAG hanteert drie niveaus: A, AA en AAA. De overheid is verplicht om te voldoen aan AA. React Online helpt je om je online platform te testen en te keuren aan de hand van de standaarden van het WCAG.

Media
Strategie
Tekst

Quick wins 

Wij helpen je natuurlijk graag om digitale toegankelijk te zijn. Maar je kunt ook al het nodige zelf doen. Zorg dat het contrast van teksten groot genoeg is. Als je afbeeldingen gebruikt en geen ALT teksten invult, dan kunnen hulpmiddelen er niets mee. Dit ziet Google ook, wat kan schelen in de zoekresultaten. Het leesniveau van content raakt ontzettend veel mensen. Richt op B1, afhankelijk van je markt en doelgroep. Wij helpen je graag met de code en de techniek. React Online heeft een Quick Scan waarmee we in korte tijd veel verbeteringen kunnen signaleren. 

Tekst

Hulpmiddelen 

Er zijn verschillende hulpmiddelen voor mensen met een beperking, waaronder screenreaders, vergrotingssoftware of brailletoetsenborden. Het is belangrijk om duidelijke links te maken, ‘Lees meer’ zegt niet zoveel als je niet (goed) kunt zien. ‘Over deze rondleiding’ is dan beter. Dit geldt ook voor de ALT teksten van afbeeldingen, die ook hiervoor worden gebruikt.  

Photo by Sigmund on Unsplash

Media
Braille screen reader
Linker kolom

Een toegankelijke wereld begint bij jezelf 

Middelste kolom

Het is belangrijk om te beseffen dat digitale toegankelijkheid niet alleen een morele verplichting is, maar ook een strategisch voordeel kan opleveren voor je website. Door ervoor te zorgen dat iedereen gelijke toegang heeft tot je digitale middelen, vergroot je je bereik, verbeter je de gebruikerservaring en bouw je aan een positieve reputatie.

Rechter kolom

Met onze Accessibility Audit en kennis van de WCAG norm zien we snel of niveau A, AA of AAA haalbaar is. We helpen je ook bij het behalen van het drempelvrij waarmerk en in onze toegankelijkheids workshop voor contentschrijvers en redacteurs leren we je alles wat je daar zelf in kunt doen.

Tekst

Wie gingen je voor?

Met deze mooie merken werken we samen aan online resultaat. 

Bekijk ons werk

Linker kolom
Rechter kolom
Maak werk van digitale toegankelijk

Neem contact op en we vertellen je vrijblijvend graag meer!

Imre Gmelig Meijling - CEO React Online